SunData, de Utrechtse startup in zonne-energiemonitoring, was dit jaar voor het eerst te vinden op Solar Solutions. Het werd een succesvolle vuurdoop. Na drie dagen, vol interessante ontmoetingen en gesprekken, weet CEO Lex Schiebaan het zeker: de totaaloplossing van SunData sluit naadloos aan bij de uitdagingen van de installatiebranche en heeft de potentie om dé oplossing voor installatiebedrijven in de zakelijke markt te worden. “Veel installatiebedrijven hebben al een oplossing, maar die is te complex of te duur voor de zakelijke markt. Zelfs grote partijen, waarbij we dachten dat we geen kans maakten, blijken SunData als een aanvulling te zien", aldus Schiebaan.
Beursonderzoek: 94% ziet data als kans
Dat installatiebedrijven overtuigd zijn van de meerwaarde van data, blijkt ook uit het beursonderzoek van SunData. 94 procent van de gesproken installatiebedrijven geeft aan dat zij data zien als een kans voor de zonne-energiesector. "Dit laat zien dat installateurs begrijpen dat je met software de opbrengst kunt bewaken én extra kunt verdienen", vertelt commercieel directeur Joris Beukeboom. Deze bewustwording is stap één. De volgende is het verlenen van goede service aan de pv-eigenaar. "Service is al jaren een ondergeschoven kindje. Slechts één op de vijf installateurs biedt servicecontracten aan.”
Service als businessmodel voor de zakelijke markt
"De meeste installateurs willen wel service verlenen, maar hebben er gewoonweg geen tijd voor", legt Beukeboom uit. Voor die installateurs heeft SunData een oplossing bedacht. "Om de stap naar goede serviceverlening te verkleinen, hebben wij een servicecontract template opgesteld. Dit template verheldert de verantwoordelijkheden van de installateur, ten opzichte van de pv-eigenaar, en biedt de mogelijkheid voor een nieuw en rendabel businessmodel." Hoe dit businessmodel precies in zijn werk gaat, vertelde Joris tijdens zijn exclusieve seminar ‘Service in zakelijk pv: van kostenpost naar new business’. Zijn boodschap is duidelijk: “Begin liever vandaag dan morgen met servicecontracten. Daarmee verlaag je je kosten, vergroot je je inkomsten én verbeter je je reputatie.”
Software helpt woningcorporaties draagvlak creëren
Niet alleen in de zakelijke pv-markt zijn reputatie en klanttevredenheid van groot belang, ook woningcorporaties hebben hier dagelijks mee te maken. Om hun duurzaamheidsdoelstellingen te behalen, is het creëren van draagvlak onder de huurders noodzakelijk. Maar hoe creëer je dat? Hoe bewijs je dat het pv-systeem oplevert wat het belooft? “Om woningcorporaties te helpen hun huurders te overtuigen, hebben wij een speciaal bewonersdashboard ontwikkeld”, vertelt Schiebaan. "Daarop kunnen huurders precies zien hoeveel energie de zonnepanelen opleveren, hoe groot het financiële voordeel is en wat dit betekent voor het milieu. Dit geeft hen vooraf meer vertrouwen in de zonnepanelen, wat zorgt voor een breder draagvlak.” Ook op veiligheidsgebied is er op dit platform aan alles gedacht. “Er worden geen persoonsgegevens van bewoners gebruikt. Ook de internetverbinding van de bewoner wordt niet belast. In plaats daarvan maken wij gebruik van het privacy-ongevoelige GPRS-netwerk.” Maar is privacy van eigenaren in residentiële monitoring eigenlijk een issue? SunData vroeg het haar standbezoekers. 35 procent van de ondervraagden zag geen bezwaren, maar het merendeel vindt dat privacy een belangrijk onderwerp is om rekening mee te houden.
Positieve terugblik
SunData kijkt terug op drie interessante beursdagen, waarin duidelijk werd dat zowel installatiebedrijven als woningcorporaties op zoek zijn naar een laagdrempelige monitoringoplossing. De enthousiaste reacties van de beursbezoekers wijzen erop dat SunData hard op weg is om deze rol in te vullen.