Van de subsidieaanvraag tot de installatie én het onderhoud, Agro-NRG doet het allemaal. De installatiespecialist uit Ootmarsum levert pv-installaties aan (agrarische) ondernemers, op basis van dit full-service concept. “De klant koopt een technische installatie die 25 jaar mee moet gaan. Daarom stopt ons werk niet bij de verkoop”, vertelt directeur Robert ter Horst. Met kwaliteitsproducten, vergaande service, duidelijke afspraken en efficiënte serviceprocessen, laat Argo-NRG zien dat zij voorop loopt als totaalinstallateur die de pv-eigenaar van A tot Z ontzorgt. Een jarenlange ambitie van Ter Horst, die hij met zijn full-service concept waarmaakt: “Dit product heb ik altijd al in de markt willen zetten. Zonder SunData had ik het niet gekund.”
Geheim van de jubilaris
In maart vierde Agro-NRG haar tiende verjaardag. Waar zij in 2009 welgeteld 120 zonnepanelen van 125 wattpiek verkocht, is het tegenwoordig gewoon als er in één week 3000 zonnepanelen van 300 wattpiek het pand verlaten. Ter Horst vertelt wat het geheim van Agro-NRG is: “Wij gaan mee met de markt, zijn servicegericht en zetten in op kwaliteit, niet op de prijs. Je kunt misschien meer verkopen met mindere producten, maar dan krijg je veel meer servicevraagstukken achteraf.” Op kwaliteits- en servicegebied, laten veel installateurs een steek vallen vindt Ter Horst: “De markt is nog erg onvolwassen. 95 procent van alle projecten wordt verkocht zonder een onderhoudscontract of verzekering.”
Agro-NRG zet in op service
Waar service door andere installateurs als uitdaging wordt gezien, ziet Ter Horst dit als een grote kans. “Service is een vraag die vrijwel niemand invult. Veel handelaren houden zich bezig met het verkopen van zonnepanelen, maar bieden geen onderhoud aan. Wij hebben drie servicemedewerkers in dienst. Die niet alleen voor onszelf, maar ook voor andere installateurs storingsdiensten rijden.” Deze werkzaamheden worden gefinancierd vanuit onderhoudscontracten. “Als de klant investeert in goede zonnepanelen, leveren deze 10 procent rendement op. Voor een kleinzakelijk pv-systeem van 20 kilowatt is dit al snel 2000 euro per jaar. Dan is de 150 euro, die de ondernemer aan een onderhoudscontract kwijt is, slechts een klein percentage van de opbrengst in ruil voor een optimale werking”, aldus Ter Horst.
Werking en opbrengst waarborgen
Om een 100% werkingsgarantie te waarborgen, maakt Agro-NRG gebruik van serviceplatform SunData. “SunData monitort onze onderhoudscontracten, geeft aan als er storingen zijn en doet de rapportages. Twee keer per week krijgen we een bericht waarin staat of er afwijkingen zijn van de verwachte opbrengsten. Als dat zo is, kijken wij in het portal wat het probleem is. Bij storingen die impact hebben op de opbrengst, gaan we op pad.” Vroeger ging het er heel anders aan toe, vertelt Ter Horst: “Voorheen hadden we zeven omvormerportals die we in de gaten moesten houden. Die wel honderden storingen konden melden. Daardoor misten we de ‘echte’ storingen.” Hiermee doelt Ter Horst op de vele meldingen die ontstaan door externe oorzaken, die buiten het takenpakket van de installateur vallen. “80 procent van deze storingen bleken aan uitval van de wifi-router te liggen. Die hebben dus niets met de installatie te maken. Maar wij werden wel door de klant gebeld. Daarom hebben we de monitoring uitbesteed aan SunData. Die hebben een slim systeem ontworpen om ons te ontzorgen. Anders moest ik hier iemand extra voor aannemen.”
BP-meter verhelpt wifi-problemen
De wifi-problemen zijn inmiddels ook verleden tijd. Agro-NRG installeert tegenwoordig brutoproductiemeters, op advies van SunData. Deze apparaten lezen de stroommeter automatisch uit en delen deze gegevens via het GPRS-netwerk met het serviceplatform. Een internetverbinding is met deze oplossing niet meer nodig.
Wil jij ook starten met serviceverlenen?
Vraag dan een gratis demonstratie aan van SunData Pro, hét serviceplatform voor installateurs.