Wat begon op een zolderkamer in het Gelderse Nunspeet, groeide in acht jaar uit tot een succesvol pv-installatiebedrijf: Slim Solar Systems. In tegenstelling tot concullega’s die pv als extra dienst aanbieden, focust het bedrijf van Sebastiaan Eikendal zich volledig op het leveren, installeren én onderhouden van zonnestroomsystemen. Dat laatste is niet altijd even gemakkelijk te verkopen. Maar wel noodzakelijk om het verschil te maken bij de klant, vindt Eikendal.
Vertekend beeld
“Net als een cv-ketel, hebben ook zonnepanelen jaarlijks onderhoud nodig om optimaal te kunnen werken”, vertelt Eikendal. Helaas denkt de markt daar vaak anders over. “Veel mensen denken dat zonnepanelen onderhoudsvrij zijn. Dat is jammer genoeg niet waar.” Zonnepanelen worden blootgesteld aan diverse elementen die invloed hebben op de werking, zoals het weer, steenslag en vuil. “Het ene is niet zo schadelijk als het ander. Maar als er helemaal niemand de systemen in de gaten houdt, neemt de werking zeker af en lopen de risico’s op. Het gevaar hiervan is dat de verzekeraar of fabrikant de schade niet uitkeert als er wel iets gebeurt.”
Wie verantwoordelijk is voor het onderhouden van de pv-systemen hangt af van de afspraken tussen de eigenaar en de installateur. “Wij zorgen dat de systemen online staan, maar de klant moet ervoor zorgen dat het systeem online blijft. Daarnaast adviseren wij om de installatie minimaal 1x per jaar te inspecteren en de zonnepanelen met osmosewater te reinigen. Dit mag de klant zelf doen, of aan ons uitbesteden in de vorm van een service- en onderhoudscontract”, aldus Eikendal.
Zakelijke markt vraagt om onderhoud
In de zakelijke markt neemt de vraag naar onderhoudscontracten steeds meer toe, merkt Eikendal. “We hebben onze handen vol aan de pv-installaties, maar daarnaast is er vanuit de zakelijke markt de vraag om in onderhoud te voorzien.” Elk jaar moeten bedrijven een rapport aan hun verzekering en directie kunnen overleggen. Een onderhoudscontract is hiervoor de basis. “Ik heb zelf onderhoudscontracten samengesteld op basis van de wensen van de klant. Dat was continu afwegen: kan dit uit? Levert het ook de klant genoeg op? En kunnen we het waarmaken?” Om op al deze vragen ‘ja’ te kunnen antwoorden, startte Eikendal in mei 2019 met SunData. “De samenwerking met SunData versterkt onze servicepropositie en zorgt ervoor dat wij bestaande projecten beter kunnen managen.”
De klanten die nog geen onderhoudscontract hebben afgesloten, worden binnenkort proactief benaderd door Slim Solar Systems. Een spannende stap voor Eikendal: “Als de contracten verkocht worden, dan moeten we het natuurlijk ook waarmaken. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat lukt met SunData.”
Wil jij jouw servicepropositie ook versterken?
Vraag dan een gratis demonstratie aan van SunData Pro, hét serviceplatform voor installateurs.