Bij SunData spreken we veel installateurs van zonnepanelen. Uiteraard praten we dan over ons monitoring platform. Toch gaat het steeds vaker over het hele “after sales” plaatje. Hetgeen er gebeurt nadat de zonnepanelen verkocht en geïnstalleerd zijn. Want dan gaat de klant energie produceren en dan begint het eigenlijk pas. De klant mailt voor een vraag. Hij belt bezorgd op als er geen opbrengst wordt getoond in de app. En na een jaar nog eens wanneer de zonnepanelen schoon gemaakt worden. Wat is er gebeurt? Zonder dat je het door had, ontstond er een nieuwe behoefte. Naar service.
Service goed geregeld?
Zou het niet mooi zijn als deze klant bij het eerste contact direct geholpen zou zijn. En zou het niet mooi als het helpen van de klant ook nog eens direct geld zou opleveren. En zou het niet mooi zijn als die klant tevreden aan zijn buren verteld dat zijn zonnepanelen zo goed werken en dat de service van jouw bedrijf fantastisch is?
Tevreden klanten, geld verdienen en een goede naam opbouwen zonder last te hebben van irritaties over en weer. Je werknemers nemen vrolijk de telefoon op en het wordt een sport om de klant zo snel mogelijk te helpen. Bijkomend voordeel is de tijd die overblijft voor nieuwe projecten.
Goed overzicht is het halve werk.
Voor een goede serviceverlening is een goed overzicht noodzakelijk. Welke systemen met welke componenten zijn er geplaatst? Welke klant heeft een serviceabonnement en wat valt er nog onder garantie? Wat ons opvalt is dat een goed overzicht vrijwel nooit bij de installateur aanwezig is. En dat klinkt wat gek, maar het is heel vaak logisch, gezien de ontwikkelingen van de afgelopen jaren:
- De markt voor zonnestroom is in 5 jaar tijd niet alleen 8x zo groot geworden. Het geïnstalleerd vermogen is vertienvoudigd (10x!). Vrijwel iedere installateur heeft de wind in de zeilen gehad. De business is gaan vliegen. Meer klanten betekent uiteraard ook meer support vraag.
- Het totaal aantal geïnstalleerde systemen groeit en worden vanzelf ouder waardoor de kans op storingen toe neemt.
- Verschillende software systemen zorgen ervoor dat er geen totaaloverzicht is. De gegevens zijn er vaak wel. Maar het is elke keer flink zoeken en vergelijken.
- Het service business model ontbreekt. Er zijn nooit serviceabonnementen verkocht of slechts aan een klein deel van de klanten. Als de omzet ontbreekt is de prikkel om het goed te doen ver te zoeken.
- Het service proces ontbreekt. De service die verleent wordt is een moetje. Het wordt reactief uitgevoerd. Zonder duidelijk service proces geen uitmuntende service.
Hoe creëer je goed overzicht?
Combineer alle gegevens van gerealiseerde systemen en zorg dat deze op 1 plek inzichtelijk zijn. In de praktijk staan de gegevens vrijwel altijd verspreid over verschillende software systemen. Van Excel lijsten tot omvormer portalen.
In het overzicht moeten alle gegevens van de verkochte systemen aanwezig zijn. Denk daarbij aan de technische gegevens van de producten die geïnstalleerd zijn maar ook aan garantietermijn, afspraken op het gebied van service en uiteraard contactgegevens.
Geld verdienen met service?
Het klinkt voor veel zonnepaneel installateurs vreemd om geld te verdienen met service. De meeste installateurs zien het als een kostenpost. Toch is service in veel branches juist het verdienmodel en niet zo zeer de eenmalige verkoop. Daarbij kan je natuurlijk denken aan CV ketels maar ook bij industriële processen, gebouwen, grote machines en apparatuur is service een geliefd business model. SunData ziet ook dat verschillende zonnepaneel installateurs in dit gat stappen en het snel op de rit hebben en daar succesvol mee zijn. Er komen steeds minder klachten binnen en als er een telefoontje binnenkomt levert die vaak nog geld op ook.
Sparren over het creëren van overzicht?
Hopelijk ben je geïnspireerd om meer met service te gaan doen. Bij SunData delen we graag onze kennis en helpen je op weg. In april hebben we nog plek om 5 3 installateurs te helpen in een spar sessie van 45 minuten. We kijken samen naar je service proces en het overzicht wat er nu is.