SunData PRO 3.0: met nóg meer slimme servicetools die pv-installatiebedrijven ontzorgen
Na de lancering in januari 2019, introduceert de Utrechtse start-up SunData de nieuwste update van hun solar management platform SunData PRO. PRO 3.0 levert pv-installateurs een fiks aantal nieuwe tools die het verlenen van service versnellen en vergemakkelijken. Co-founder Lex Schiebaan legt de nieuwste snufjes van deze slimme monitoringsdienst voor zonnepanelen uit. En wat deze jou opleveren.
Nog even terug: wie en wat is SunData?
SunData levert pv-installateurs met SunData PRO via verschillende dashboards een slim overzicht van alle zonnestroomsystemen die zij aangesloten hebben. Het systeem brengt de prestatie maar ook mogelijke problemen in kaart. Alles met het grote doel: de markt continue voorzien van informatie en tools rondom maximale opbrengst van zonnepanelen.
Lex Schiebaan: “SunData PRO geeft installateurs de kans sneller problemen te signaleren én dus sneller service te verlenen. Vanaf de lancering van SunData hebben wij – en dan praat ik over ons team van vijf jonge gasten in Utrecht – ons platform véél geanalyseerd en getweakt. Feedback van klanten bleek daarin enorm waardevol: zo weten we precies welke behoefte er speelt. We zijn dan ook behoorlijk trots op deze sterk verbeterde PRO 3.0, waarmee we tal van nieuwe tools lanceren.”
Wat mag je verwachten van deze software update?
Onder meer deze drie nieuwe features:
- Expected energy & Forecast Ratio
- Statistics & Status
- Health Dashboard & Smart Alerts
Daarnaast is zowel de snelheid van het platform sterk verbeterd en maken we voor de data-analyse gebruik van meerdere, nieuwe databronnen.
Wat levert dat op?
- In één oogopslag zien of een pv-installatie goed functioneert, ongeacht hoe lang je al aangesloten bent bij SunData PRO.
- Inzicht in totaalprestatie van alle pv-installaties. Bovendien kun je filteren op groepen pv-installaties en welke er goed of juist minder goed presteren.
- Storingsverloop chronologisch in beeld – inclusief de voortgang van het wegwerken van storingen.
1. Expected energy & Forecast Ratio
Fijn dat een zonnepaneel energie oplevert. Maar echt waardevol is het om te weten hoe goed of slecht het systeem presteert. Met Expected energy berekent SunData PRO elke dag hoeveel energie een pv-installatie zou moeten opleveren, gebaseerd op parameters zoals het weer, satellietbaan en omliggende pv-installaties.
De vergelijking met de daadwerkelijke opbrengst – in het Dashboard te zien onder Generated energy – geeft de Forecast Ratio aan of de pv-installatie presteert zoals het zou moeten onder deze omstandigheden. De Forecast Ratio is idealiter 100% of hoger. Bij een lager percentage weet je dat de prestatie matig is en dat je in moet grijpen.
Schiebaan: “Dit zijn twee nieuwe unieke tools van SunData PRO. Onmisbaar voor een installatiebedrijf dat de controle van haar opgeleverde pv-installaties serieus neemt. Waar je normaal gesproken voor een data-analyse een maand nodig zou hebben, signaleert ons systeem iedere dag mogelijke afwijkingen in prestatie. Hierdoor kun je als installateur nog sneller problemen aanpakken. En dat staat gegarandeerd voor meer klanttevredenheid.”
2. Statistics & Status
Dashboard: status & locatie
In het Dashboard zie je hoe alle zonnepanelen presteren per dag, maand of jaar. SunData PRO geeft daarvoor alle pv-installaties regelmatig een status-update: OK (groen), Medium (oranje) of Not OK (rood). Hierdoor zijn problemen snel te ondervangen: je ziet in één oogopslag of alle zonnepanelen optimaal presteren. En is dat niet het geval, dan onderzoek je in Plants of in de kaartweergave (zie hieronder) waar je direct aan de slag moet.
Schiebaan: “Het unieke van deze werkwijze is dat de status per systeem ook terug in de tijd te zien is. Zo kun je razendsnel storingen tracken, en zien of ondernomen acties werken. Op die manier leren serviceafdelingen van ondernomen acties.”
Dashboard: filteren van status op de kaart
In het Dashboard kun je nu naast de weergave van het totale aantal pv-installaties gekoppeld aan SunData PRO, ook op de kaart de status per pv-installatie op verschillende locaties zien. Dat is handig voor het plannen van serviceafspraken.
Zie je bijvoorbeeld dat veel systemen met een storing (rood) in één straat of regio liggen? Dan kan het zijn dat een monteur daar iets verkeerd heeft gedaan. Je kunt dan direct het geheel in één keer aanpakken.
Plants: filteren op systeemprestaties
Je kon al pv-installaties filteren op naam of tags. Schiebaan: “Deze laatste wordt veel gebruikt om onderscheid te maken tussen pv-installaties met of zonder onderhoudsverplichting. Zo zie je binnen een oogopslag waar je als eerst aan de slag moet.”
Nieuw is dat je in het tabblad Plants nu ook kunt filteren op de status van pv-installaties. Schiebaan: “Voor supportmedewerkers een belangrijke functie omdat ze nu nóg sneller de systemen kunnen selecteren die aandacht nodig hebben. Zo versterken installateurs hun servicepropositie.”
3. Health Dashboard & Smart Alerts
Met de introductie van het Health Dashboard met Smart Alerts is een storing missen verleden tijd. Het geeft eenvoudig overzicht en maximale controle over foutmeldingen. Schiebaan: “In de ontwikkeling van deze nieuwe tool is feedback van gebruikers heel waardevol geweest. Een veel gehoorde stoorfactor van reguliere monitoringsdiensten is bijvoorbeeld de manier waarop foutmeldingen binnenkomen. De to-do-lijst groeit met soms wel honderd of meer e-mails vol onduidelijke storingen in een algemene inbox. Het overzicht van welke melding het meest urgent is ontbreekt vaak.” Een voorbeeld: een storing op een pv-installatie met 4.000 zonnepanelen heeft een grotere impact dan die van vier zonnepanelenop een woonhuis. Een foutmelding met grote impact wil je dan ook als eerste aanpakken. Maar zo’n melding verdwijnt in een overvolle inbox vol kleine meldingen van verstoorde wifi-verbindingen…
Doordat prioriteiten van foutmeldingen niet helder zijn, loop je dus het gevaar belangrijke storingen over het hoofd te zien. Schiebaan: “Ons Health Dashboard met zijn Smart Alerts lossen dat op. Dit meldingssysteem houdt rekening met de impact van een storing. Smart Alerts worden verstuurd als er écht iets aan de hand is en het tijd is voor actie. Op het unieke Health Dashboard zijn veranderingen van de status per dag te zien. Zo kan de service medewerker direct zien welke storingen nieuw zijn en actie ondernemen. Ook leuk: je ziet welke storingen verholpen zijn.”
Voor wie is SunData PRO 3.0 interessant?
Schiebaan: ‘SunData PRO biedt verlichting voor servicemedewerkers en servicecoördinatoren die dagelijks te maken hebben met storingen van pv-installaties. Eigenaren van zonnepanelen worden logischerwijs ontevreden van verstoringen. En de servicemedewerker zit in de frontlinie om vragen te beantwoorden en die problemen op te lossen. SunData PRO maakt hun werk doeltreffender en efficiënter.”
En last but not least: rapporteren over de stand van zaken naar hoger management is nog nooit zo makkelijk geweest. “Dit geeft directeuren en eigenaren de nodige rust. Zij weten dat wat verkocht en geïnstalleerd wordt, ook daadwerkelijk goed functioneert.
Aan de slag?
De cloud software SunData PRO is eenvoudig in gebruik en biedt installateurs van zonnepanelen duidelijke visualisaties en heldere inzichten. Sundata organiseert webinars voor geïnteresseerden in het gebruik van de software. Wil je weten of SunData PRO iets is voor jouw bedrijf? Vul onderstaande gegevens in en we nemen contact met je op.